Kirkens antependium 1980 til 2018

Andre af Rungsteds Lyksaligheder
Af Tove Engelhardt Mathiassen

På Dronning Ingrids 70 års fødselsdag, fredag 28. marts 1980, havde væveren John Becker travlt som sædvanligt. – Mens kongefamilien fejrede fødselsdag, tog han turen fra værkstedet i Søllerød til Rungsted Kirke for at montere det nye antependium, der netop var blevet færdigt.














                     

Fig. 1.
Normalt ser menigheden ikke, hvordan et kunstværk er monteret på altret. Kirsten og John Beckers antependium fra 1980 var monteret med burrebånd. Foto: Tove Engelhardt Mathiassen.

Hvad har John Beckers tur til Rungsted Kirke med Dronning Ingrid at gøre? Jo, i et brev fire dage senere til den svenske tekstilforsker Agnes Geijer fortæller han – (og han brugte konsekvent ’aa’ og ikke det ’å’, der var blevet indført med retskrivningsreformen i 1948):
”I fredags var jeg i Rungsted Kirke og hænge antependium op. (…) Og saa syr vi begge paa Dronning Ingrids messehagel og antependium til Graasten. Vi havde ikke tænkt os, at det vilde være helt saa arbejdssomt at redde hendes broderier over paa det nye stof. (…) Saa nu haaber vi bare, at broderierne vil klare sig lidt fremover. De var mere mørnede af sol og lys, end man først tænkte.” (Brev dateret 1. april 1980).

Det lille ’vi’ i brevet refererer til hans hustru og nære samarbejdspartner Kirsten Becker. Arbejdet til Gråsten drejer sig om det antependium med en fredsdue i et kors, som Dronning Ingrid – som kronprinsesse - broderede til Gråsten Slotskirke i 1943 under II Verdenskrig. I 2018 er antependiet blevet erstattet af et nyt af Hendes Majestæt Dronningen. Så broderiets levetid blev forlænget betragteligt af Kirsten og John Beckers omhyggelige indsats og netop dét siger noget om kvaliteten af det arbejde, de udførte. Deres særkende er fremragende tekstiler udført i kvalitetsmaterialer og i en høj teknisk udførelse.  Samtidig viser det lille citat fra brevet noget om travlheden på et værksted, hvor der gennem 40 år fra 1946 til 1986 blev skabt kirketekstiler og meget andet.

Kirsten og John Beckers tekstilkunst frem i lyset
23. februar 2022 var jeg så heldig at få lov til at undersøge Becker-antependiet til Rungsted Kirke. Det er vævet i væveteknikken damask med en stor del ægte guldtråde, som har lyst op inde i kirken. Kirsten og John Becker blandede garnerne i deres værker, så farven stod og vibrerede på en lysende måde. Man kan se det både i almindelige nærbilleder af værkerne og på mikroskopbilleder.


Fig. 2.
Nærbillede af Becker-antependiet, hvor det ses, hvordan farvernuancerne vibrerer sammen med de ægte guldtråde. Foto: Tove Engelhardt Mathiassen.

Fig. 3.
Mikroskopbillede. De ægte guldtråde købte Kirsten og John Becker i Lyon i Frankrig. Foto: Tove Engelhardt Mathiassen.

Jeg ville naturligvis også gerne have set det kortæppe, som Becker-parret skabte til Rungsted Kirke i 1982; men det var blevet så slidt, at det er kasseret. Hans-Henrik Nissen fortalte vedrørende beslutningen om at købe det nye Martin Nannestad-antependium i 2018, at Becker-antependiet efter sine 38 år i kirken blev opfattet som 1970’er-agtigt, og at man derfor ønskede en ny farveholdning i kirken.


Fig. 4.
Rungsted kirke var så venlig at give mig et af de få billeder, der findes af Beckers antependium og kortæppe på plads ved altret.

I forbindelse med min forskning har jeg undersøgt originale Becker-tegninger i Arkiv for Dansk Design og faktisk havde antependiet på tegningen til Rungsted Kirke en anden farveholdning, end det færdige resultat endte med at blive. En farveholdning, der efter min mening passede bedre til kortæppet. – Tak til Rungsted Kirke for at lade mig undersøge antependiet.
 

 

Om forfattere n: Tove Engelhardt Mathiassen er gæsteforsker ved Center for Tekstilforskning ved Københavns Universitet. Hun arbejder i øjeblikket på et forskningsprojekt om Kirsten og John Becker støttet af Stiftelsen Agnes Geijers Fond för Nordisk Tekstilforskning, Louis-Hansen Fonden og Marie Jacobine Snedkers Mindefond.